På sommaren år 1898 har en klunga stugor och baracker snickrats ihop utanför Oxberg i Mora Socken. Barackerna ska snart komma att husera en skara lortiga och hårdföra arbetare – rallare, kockor och annat arbetsfolk – som håller på att bygga den 48 km långa järnväg som inom något år ska sträcka sig från Mora till Älvdalen.
Det är Mora Elfdalens Jernvägsaktiebolag som har fått en miljon kronor för att bygga sträckan. Banan byggs åren 1897 – 1899 och invigs för trafik år 1900. Företaget ska sedan gå i konkurs 1906 innan man har hunnit påbörja den nya planerade sträckningen av banan som ska knyta ihop linjen med Norge.
Om Vision och den övergripande berättelsen
Fridagar
Det har beordrats ett par fridagar på bygget av järnvägssträckan Mora – Älvdalen. Visserligen får ingen betalt, men det är ändå ledigt för rallarna även om kockorna som fixar maten får jobba på som vanligt. Anledningen till att det har beordrats fridagar är att man ska fylla på arbetslagen med nya rallare. Ingenjörerna är de som sitter på pengarna, men basarna är de som i slutändan fattar beslut om vilka de vill ta in.
Arbetslagen behöver också städsla kockor för att laga mat, tvätta kläder, lappa och laga åt dem. Därför har en grupp kvinnor vandrat in i lägret för att se om några av dem kan få plats.
Fest och dans
När det är fridagar kan man inte bara sitta och laga skor och putsa spadar. Ingenjörerna har varit hyggliga nog att skjuta in pengar för att man ska spela till dans om lördagen. Där det blir dans, där blir det också brännvin och pilsner och det ryktas om att mamsellerna som driver stationen har laddat upp med sådana varor.
Folkmusik och dans är ett stort inslag på det här lajvet. Vill du ställa upp som musiker så betalar du bara för vad maten under dagarna kostar. Det är dock väldigt välkommet för alla deltagare att plocka med instrument av olika slag om man tycker att det passar rollen.
Ingenjörerna
Direktionen på Mora Elfdalens Jernvägsaktiebolag är själva inte ute i buskarna där järnvägen dras. Istället består ledningen på plats av en grupp Ingenjörer som har det svåra uppdraget att rita järnvägens alla moment på papper och sedan förklara för basarna hur det ska omsättas i praktiken. Under lajvet ansvarar Ingenjörerna för att “på pappret” anställa nya rallare. Det går till så att basarna i lagen säger vilka av de kringströvande arbetssökande de vill ha och så får de dem. På så sätt blir alla nöjda.
Teman
Det här lajvet handlar om vanliga människor och deras glädjeämnen och vedermödor. Det handlar lika mycket om folk som flyr fattigdom och försöker spara pengar till något bättre, som om folk som förstår att detta är ett hårt knog och att det bara är att bita ihop tills lördagskvällen kommer och flaskan hamnar på bordet. Vissa av järnvägsarbetarna är drägg och patrask utan människovärde. Vissa är elaka jävlar och vissa är nästan onda, men de allra flesta är rejält och bra folk som kan bete sig hyggligt även om de inte spottar i glaset eller tackar nej till en pris snus.
Lajvet handlar också om några av de samhällsrörelser som börjar sprida sig under sent 1800-tal. Både socialistisk agitation och frikyrklighet förekommer bland arbetare och tillresta. Detta gäller det att ingenjörerna inte får nys om, för då är risken att man blir svartlistad.
Vi kommer också att beröra tunga ämnen kring livet för fattiga arbetare under sent 1800-tal. Våld, sexism, stigma runt utomäktenskapliga barn, övergrepp och social utsatthet är alla ämnen som på olika sätt berörs under lajvet.
Innehållsförteckning:
- Folkmusik och -dans.
- Spel på 1890-talets syn på normer runt manlighet och kvinnlighet. Samt spel på sexism kopplat till detta.
- Spel på ekonomisk utsatthet.
- Spel på alkohol- och spelmissbruk
- Spel på hårda klassgränser och klassförakt.
- Förtryck (baserat på IN-lajvegenskaper)
- Spel på teman som övergrepp och våld
Tidslinje
Fredag kväll:
Lajvet startar med att Rallarlagen och de tillresta just har anlänt till den nyss snickrade lilla stationen. Här ska rallarna utgå ifrån under bygget av nästa etapp, och hit har folk vandrat för att bli uttagna till arbete. Kvällen går ut på att komma tillrätta.
Lördag:
Majoriteten av lajvandet sker under lördagen. Under förmiddagen inspekterar ingenjörerna de olika arbetslagen och ser över vilket behov av bemanning de har. Under eftermiddagen påbörjar arbetslagen mönstring av nya rallare och kockor, men de lämnar inte besked till Ingenjörerna förrän på söndagen.
På kvällen spelar spelmännen upp till dans och det blir fest där alla grupper blandas. Ingenjörerna är de enda som är lite utanför i detta och deras festkväll går mer åt till internt spel samt en del trassel med några av de tillresta.
Söndag:
Efter frukost ställer arbetslagen upp och de som ska anställas till de olika lagen ropas upp av ingenjörerna. Rallarlagens basar ropar sedan upp vilka kockor de skall anställa.
Efter detta har alla en timme på sig att knyta ihop speltrådar innan det sker samling för läsning av dagens bibeltext (lajvavslut).
